Myrskyssä

Olemme viime aikoina lukeneet niin metsäpaloista, myrskyistä kuin muistakin luonnon katastrofeista. Ne ovat saaneet paljon tuhoa aikaan ja aiheuttaneet myös paljon inhimillistä kärsimystä niin ihmisille kuin eläimillekin. Voiko vaikkapa myrsky tuoda mukana myös jotain positiivistakin?

Raamatussa kerrotaan, kuinka Paavalia oltiin kuljettamassa Roomaan keisarin eteen kuultavaksi uskonsa tähden. Laivan ollessa lähdössä eräästä satamasta Paavali kuitenkin varoitti heitä lähtemästä merelle huonon sään takia. Laivan isäntä päätti kuitenkin toisin. Vaakakupissa painoi ehkä enemmän taloudelliset intressit kuin matkustajien turvallisuus ja tuon uskovan miehen antamat varoitukset.

Tilanne kuitenkin paheni ja laiva joutui pari viikkoa kestäneelle tuuliajolle. Hätä niin miehistön kuin matkustajienkin pelastumisesta alkoi olla suuri ja oltiin valmiit heittämään jopa laivan lastiakin mereen.

Elämämme myrskyissä meidänkin mielemme saattaa muuttua. Aiemmin meille niin tärkeät asiat voivat menettääkin merkityksensä ja alamme etsiä uusia ja kestävämpiä arvoja elämäämme.

Niin kävi tuollakin matkalla. Kun Paavali astui esiin ja kertoi siitä mitä Jumala oli hänelle puhunut, sitä oltiin valmiit kuuntelemaan ja myös toimimaan sen mukaisesti. Lopulta nuo aiemmin olan kohautuksella ohitetut uskon miehen sanat ja hänen edustamansa hengelliset arvot koituivatkin koko laivan miehistön ja matkustajien pelastukseksi.

Monenlaiset myrskyt voivat tulla yllättäen meidänkin elämäämme. Silloin on tärkeää, että turvanamme on ikiaikojen Jumala ja meitä kannattavat iankaikkiset käsivarret niin kuin raamatussa sanotaan (5. Moos 33:7). Ellei meillä tuota turvaa vielä ole niin pääsy noiden käsivarsien kannateltavaksi on Jeesuksen kautta vielä tänäkin päivänä mahdollista. Hän totesi, että hän on tuo tie ...totuus ja elämä, eikä Isän luo pääse kukaan muutoin kuin hänen kauttansa (Joh.14:6).

Niin tuossakin raamatun kertomuksessa lopulta kävi, että vaikka laiva haaksirikkoutuikin, niin kaikki siinä olleet pelastuivat kuivalle maalle. Raamattu kertoo, että heidät otettiin siellä ystävällisesti vastaan (Apt. 27:17-28:10).  Silloin, kun Jeesus on purressamme, mekin pelastumme ja meidät toivotetaan eräänä päivänä tervetulleeksi taivaan kotiin.

Myrskyssäkin on siis hyvät puolensa ainakin silloin, jos se auttaa meitä rakentamaan elämämme raamatun sanasta nousevien arvojen varaan, jotka kestävät niin tässä ajassa kuin kerran iankaikkisuudessakin.

Tällä viikolla vietetään maailmanlaajuista Kristittyjen ykseyden ekumeenista rukousviikkoa (18.-25.1.). Kyseisen viikon tarkoitus on rohkaista kristittyjä rukoilemaan yhdessä mm. niiden puolesta, jotka ovat ajautuneet elämässään haaksirikkoon ja lähimmäistensä avun tarpeeseen. Tuo yllä oleva kertomus on yksi tälle viikolle annetuista raamatun teksteistä.

 

Erkki Lehtonen

Pastori, Juvan helluntaiseurakunta