Konfirmaatio

Käy uskon jalo kilpailu ja voita omaksesi ikuinen elämä, johon sinut on kutsuttu ja jonka olet tunnustanut päämääräksesi, kun monien todistajien läsnä ollessa lausuit hyvän tunnustuksen. 1.Tim. 6:12

Konfirmaatio - Siunausta uuteen elämänvaiheeseen

KONFIRMAATIOMESSU JUVAN SEURAKUNNASSA

Juvalla konfirmaatiomessuja on pääsääntöisesti kesällä, rippikoulujen leirijakson päätyttyä (kesäkuu ja elokuu). Nuoret kokoontuvat aamulla kirkkoon 8.45 ja albat puetaan ylle. Nuoren siunaukseen osallistuvan kummin on hyvä saapua kirkkoon 9.20 jolloin annamme kummeille ohjeita siunaukseen ja messun kulkuun liittyen. Valokuvausta varten konfirmoitavat nuoret asettuvat alttarin eteen n. 9.45 ja kirkon ulkoportaille 9.50. Erillistä seurakunnan tilaamaa valokuvaa ei oteta, vaan jokaisella on mahdollisuus tulla ottamaan konfirmaatiokuva koko rippikouluryhmästä kirkossa tai kirkon portailla. Messu alkaa klo 10. Messun jälkeen nuorille jaetaan konfirmaatiotodistukset ja Raamatut kirkossa, jonka jälkeen nuoret ovat valmiita ottamaan perheen, sukulaisten ja ystävien onnitteluita.

Suurin osa suomalaisista konfirmoidaan teini-ikäisenä käydyn rippikoulun yhteydessä. Rippikoulu ja konfirmaatio tarjoavat mahdollisuuden pohtia elämää ja pysähtyä katsomaan missä nyt mennään.

Konfirmaatiossa on kyse samasta armosta kuin kasteessa. Jumala haluaa vahvistaa konfirmoitavaa uskossa ja siunata uudessa elämänvaiheessa.

Kummit voivat konfirmaatiossa osallistua nuoren siunaamiseen seurakunnan työntekijöiden kanssa. Konfirmaatiossa koko seurakunta rukoilee nuoren puolesta. Nuoret osallistuvat ensimmäistä kertaa itsenäisesti ehtoolliselle.

Konfirmaatio: missä ja milloin?

Konfirmaation edellytyksenä on, että konfirmoitava on kastettu ja käynyt rippikoulun tai saanut riittävästi vastaavaa kristillistä opetusta. Rippikoulussa annettava kristillinen opetus on perusta konfirmaation ymmärtämiseen ja siihen omakohtaisesti osallistumiseen. Konfirmaatio on vapaaehtoinen.

Nuoren ja aikuisen kaste vastaa myös konfirmaatiota. Rippikouluaikana kastettu nuori voi kuitenkin osallistua yhteiseen konfirmaatioon rippikouluryhmänsä kanssa.

Konfirmaatio toimitetaan kirkossa, yleensä ehtoollisjumalanpalveluksena eli messuna. Kirkko on useimmiten täynnä konfirmaatiomessuissa, joten sukulaisten ja ystävien kannattaa tulla kirkkoon hyvissä ajoin.

Konfirmaation ajankohta riippuu usein rippikoulun ajankohdasta, onko kyseessä esimerkiksi talvi- tai kesärippileiri. Useimmiten konfirmaatio on kuitenkin kesällä, lauantaina tai sunnuntaina.

Konfirmaation merkitys

Konfirmaatio on rippikoulun päätteeksi järjestettävä juhla. Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Jumala toimii konfirmoitujen vahvistajana, seurakunta rukoilee heidän puolestaan, ja heidät siunataan apostolisella siunauksella.

Saatuaan rippikoulussa opetusta kastettu tunnustautuu konfirmaatiossa Jeesuksen seuraajaksi. Hän yhtyy samaan uskontunnustukseen, jonka vanhemmat ja kummit lukivat hänen kastetilaisuudessaan. Uskontunnustuksessa nuori liittyy sukupolvien ja maailman kristittyjen kakstuhatvuotiseen ketjuun.

Konfirmaatiossa on kyse omakohtaisesta tunnustautumisesta kristilliseen uskoon. Konfirmaatioon osallistuminen on vapaaehtoista. Konfirmoitava antaa vahvistuksen sille, että hän uskoo sen mitä hänelle on opetettu ja ilmaisee halunsa kasvaa kristillisessä uskossa, elämässä ja rakkaudessa.

Konfirmaatio tuo oikeuksia kirkon jäsenelle

Konfirmaation jälkeen nuori saa käydä itsenäisesti ehtoollisella. Ennen konfirmaatiota hän on voinut osallistua ehtoolliseen vanhempansa tai muun hänen kristillisestä kasvatuksestaan huolehtivan kanssa. Rippikouluaikana nuori voi ehtoollisopetusta saatuaan osallistua ehtoolliseen rippikoulun opettajan kanssa.

Rippikoulu ja konfirmaatio antavat kirkon jäsenelle oikeuden toimia kummina. Konfirmoitu voidaan myös vihkiä kirkollisesti avioliittoon, ja hän voi asettua ehdokkaaksi seurakunnan luottamustoimiin täytettyään 18 vuotta. Rippikoulun käynyt voi hakea seurakunnan isoskoulutukseen ja toimia itse rippileirillä isosena eli ryhmänjohtajana.

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa