Diakonia Juvan seurakunnassa

Juvan seurakunnan diakoniassa työskentelevät diakoni Maarit-Hannele Sutinen ja diakoni Jonna Lemmetyinen. Diakonian pappina toimii Saku Lemmetyinen.

Juvan seurakunnan diakonia haluaa auttaa ja palvella yksittäisiä ihmisiä ja perheitä erilaisissa elämäntilanteissa ja elämänvaiheissa. Työssä haluamme välittää Kristuksen antamaa toivoa ja uskoa parempaan huomiseen.

Jokainen seurakuntalainen voi olla toimija diakoniassa. Ota rohkeasti yhteyttä, mietitään yhdessä, miten sinun lahjasi tulisivat parhaiten käyttöön seurakunnassamme.

Säännöllistä diakonian kokoavaa toimintaa on Olkihattu maanantaisin ja Kahvikerho joka toinen torstai kirkonkylän seurakuntatalolla. Sururyhmä järjestetään kerran vuodessa kevättalvella ja ryhmän aloituksesta tiedotetaan erikseen.

Tavoitat diakonin parhaiten puhelimitse ma-ke numerosta 044 0340 990 (Maarit-Hannele) tai 0440 334 503 (Jonna) . Tapaamiset sovitaan kotiin tai diakonian toimistoon. Toimisto sijaitsee seurakuntatalon alakerrassa, käynti alapihan kautta. Diakonian papin tavoitat numerosta 044 0340 983.

Talousongelmissa ensisijainen auttaja on Kela ja sosiaalitoimi. Diakonian taloudellinen apu on yleensä kertaluontoista apua odottamattoman kriisin yllättäessä. Taloudellista apua annetaan harkinnanvaraisesti seurakunnan hyväksymien avustusperiaatteiden mukaan. Avustus voidaan myöntää esimerkiksi osto-osoituksena ruokakauppaan. Jos haet meiltä taloudellista apua, pyydämme sinua tuomaan meille viimeisimmän toimeentulotukipäätöksen. Varaudu myös näyttämään tiliotteesi.

Juvan seurakunnan keräyslupa diakonialle

Rahankeräyslupa on vastaus siihen pohdintaan, mitä seurakunnassa on käyty taloudellisessa ahdingossa olevien ihmisten auttamiseksi. Lahjoitetut varat jaetaan lyhentämättöminä avustuksina kunnan alueella. Seurakunta ei vähennä saaduista varoista mitään kuluja. Keräyksen tuotolla autetaan juvalaisia ihmisiä Juvan seurakunnan diakonian kautta.

Seurakunnan tilinumero on FI95 5088 0020 0076 33 (OKOYFIHH)

Saaja: Juvan seurakunta / diakonia

Rahankeräyslupa: numero RA/2020/975. Lupa on voimassa 1.9.2020 alkaen toistaiseksi.

Diakonian ruoka-avustuskassit vähävaraisille

Seurakuntamme diakonia on joka vuosi pyrkinyt auttamaan vähävaraisia juvalaisia jakamalla jouluruokakassit ennen joulua. Viimeisten vuosien aikana kassien määrä on ollut noin 130. Joulu on rauhan ja rakkauden aikaa ja sitä toivomme jokaiseen kotiin näiden kassien myötä.

Pikkuhelppi ikäihmisille

Klikkaa kuvaa niin saat ilmoituksen isommaksi.

Kuvan esikatseluLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mikkelin perheasian neuvottelukeskus

Yhteydenotot puhelimitse
ma - to klo 9 - 11

(muutoksista ilmoitetaan puhelinvastaajassa)

Mikkelin perheasiain neuvottelukeskus antaa keskusteluapua parisuhteen, perheen tai muun henkilökohtaisen elämän kysymyksissä, jotka voivat olla muun muassa

- puolisoiden etääntyminen
- jatkuva riitely tai epäsopu
- yksinäisyys
- seksuaalisuuteen liittyvät kysymykset
- sairaus
- ero, eron uhka tai erosta selviytyminen
- läheisen menetys, suru

Asiakkaaksi voivat hakeutua Hirvensalmen, Joroisten, Juvan, Kangasniemen, Mikkelin, Mäntyharjun, Pertunmaan, Pieksämäen ja Puumalan kuntien asukkaat. Palvelut ovat luottamuksellisia ja asiakkaalle maksuttomia. Perheneuvonnan työmuotoja ovat yksilö-, pari– ja perheneuvottelut.

Mikkelin perheasiain neuvottelukeskuksella on Itä-Suomen aluehallintoviraston myöntämä lupa perheasioiden sovitteluun.

Yhdessä eteenpäin

Kanssasi surussa

Voit tiedustella henkilökohtaista keskustelutukea surun jakamiseen:
kappalainen Saku Lemmetyinen 044 0340 983 tai diakoni Maarit-Hannele Sutinen 044 0340 990.

Sairaana ja sairaalassa

Papit ja diakoni tekevät käyntejä sairaiden luona, hyvinvointikeskuksella, vuodeosastoilla ja laitoksissa. Yhteyden saa joko suoraan puhelimitse tai hoitohenkilökunnan välityksellä. Keskustelut papin tai diakonin kanssa ovat aina luottamuksellisia. Voit olla yhteydessä suoraan diakoniin, pappeihin tai soittaa kirkkoherranvirastoon. Virasto on avoinna ma-to klo 9-12.

Perheet

Diakonia tavoittaa perheet yhdessä seurakunnan lapsi- ja perhetoiminnan kanssa. Monet arjen asiat voivat helpottua jaettaessa niitä. Ota rohkeasti yhteyttä diakoniin mikäli perheessänne tarvitaan tukea tai haluat keskustella asioista. Myös Mikkelin perheasiain neuvottelukeskus palvelee juvalaisia perheitä.

Nuoret

Seurakunnan nuorisotyöntekijä, diakoni, nuorisotyön pappi ja diakonian pappi ovat nuoria ja heidän perheitään varten. Seurakunta tekee ennaltaehkäisevää työtä nuorten ja heidän perheidensä parissa. Yhteistyökumppaneina ovat Juvan kunnan nuorisotoimi, perheneuvo ja Mikkelin perheasiain neuvottelukeskus.

Tukimahdollisuuksia voi löytyä myös sivun alaosasta löytyvien linkkien kautta: