Tilaisuudet

Kirkossa vietetään tilaisuuksia elämän suurissa juhlissa ja taitekohdissa. Silloin ollaan hyvin henkilökohtaisten asioiden äärellä ja siksi voikin olla tärkeää, että myös tilaisuus olisi osallistujiensa näköinen. Mahdolliset toiveet puheessa mainittavista asioista musiikkivalintoihin kannattaa tuoda esiin. Kanttori on tavallisesti läsnä tilaisuuksissa huolehtimassa musiikista itse, yhdessä omaisten järjestämän esiintyjän kanssa tai tarvittaessa yhdessä suntion kanssa paikalla huolehtimassa että mahdollisille muille esiintyjille on tekniikka ja tarvikkeet kunnossa. Kirkossa ja seurakuntatalolla järjestettäviin tilaisuuksiin voi niin kanttorin kanssa sovittaessa tuoda myös omia esityksiä tai cd-levyjä.

Mikä on sopivaa musiikkia kirkkoon?

Tämä on hyvin yleinen kysymys ja yllätyksien välttämiseksi kannattaa ottaa huomioon seuraavat asiat. Kirkossa järjestetään erilaisia tilaisuuksia, kuten konsertteja, puhetilaisuuksia ja kirkollisia toimituksia. Kirkolliset toimitukset, joihin kuuluvat messu, sanajumalanpalvelus, häät ja hautajaiset ovat luonteeltaan jumalanpalveluksia. Niissä tullaan Pyhän kolmiyhteisen Jumalan eteen palvelemaan ja palveltaviksi. Tämän jumalanpalvelusluonteen takia kirkollisissa toimituksissa ei ole yhdentekevää, minkälaista niissä esitetty musiikki on. Varsinaisia sopimattomia kappaleita ei ole hyödyllistä listata.

Ohjesääntönä on että sopiva musiikki voi olla minkälaista tahansa, kunhan se ottaa huomioon että kyse on kristillisen kirkon pyhästä tilaisuudesta eikä se sanomallaan loukkaa tätä. Kanttori auttaa mielellään jos aiheesta jää kysymyksiä.

Musiikkiehdotuksia kirkollisiin toimituksiin

Hautajaisissa (siunaustilaisuus kirkossa) on yleensä alkusoitto, yksi tai useampi yhteislaulu, mahdollinen musiikkiesitys ja saattomusiikki eli loppusoitto, jonka aikana arkku kannetaan ulos kirkkosalista.

Häissä (vihkitilaisuus kirkossa) on yleensä sisääntulomarssi, jonka aikana kävellään ovelta alttarille seurakunnan seistessä, yksi tai useampi yhteislaulu, mahdollinen musiikkiesitys ja loppumarssi, jonka aikana kävellään puolison kanssa ulos kirkkosalista.

Alle on koottuna lista musiikkia, minkä kanttori voi helposti toteuttaa teidän tilaisuuksissanne. Otattehan aina vähintään viikkoa ennen tilaisuuttanne yhteyttä kanttorin jos teillä on toiveita musiikin suhteen. Virret voi ilmoittaa suoraan papille, mutta muuta musiikkia kanttorin täytyy mahdollisesti ehtiä harjoittelemaan etukäteen. Näin saadaan musiikki mahdollisimman laadukkaasti toteutettua. Mikäli toiveita ei ole, niin kanttori valitsee mielellään sopivat musiikit.

Ehdotuksista on tarjolla lyhyet musiikkinäytteet. Soittimet, soittajat ja kirkkotilat ovat keskenään hyvin erilaisia, joten musiikkinäytteestä voitte kuulla miltä tietty kappale kuulostaa juuri Juvan kirkossa.