Juvan seurakunnan saavutettavuusseloste

URL-osoite: https://www.juvanseurakunta.fi

Juvan seurakunta pyrkii takaamaa digitaalisen saavutettavuuden toimintarajoitteisille henkilöille. Parannamme käyttäjäkokemusta jatkuvasti ja sovellamme asianmukaisia saavutettavuusstandardeja.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Juvan seurakunnan nettisivuja ja on laadittu 28.11.2019.

Toimet saavutettavuuden tukemiseksi

Juvan seurakunta varmistaa saavutettavuuden seuraavilla toimenpiteillä:

• Saavutettavuus on osa jokapäiväistä toimintaamme.
  • Kouluttautumalla ja hankkimalla tietoa saavutettavuudesta.
  • Huomioimalla mainonnassa saavutettavuuden.
  • Tuomalla saavutettavuuden esiin niin työyhteisössä kuin päätöksenteossa.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Sivuston nykyinen saavutettavuusstandardi:

Sivusto täyttää tekniseltä toteutukseltaan Saavutettavuus huomioitu leiman- vaatimukset. Sivusto pyrkii saavuttamaan WCAG 2.1, AA-tason tammikuun 2020 loppuun mennessä.

Nykyinen sisällön ohjeidenmukaisuustilanne

Osittain ohjeidenmukainen: osa sisällöstä ei noudata saavutettavuusstandardia täydellisesti.

Digipalvelun ei-saavutettava sisältö

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata sivustolla joitakin ongelmia. Seuraavassa on kuvaus tunnetuista saavutettavuusongelmista. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.

Tekniset puutteet:

Sivustolla on teknisiä saavutettavuuspuutteita seuraavilla alueilla: lomakekenttien lukuselainkäyttö, linkkien fokusointi tai visuaalinen korostus, sivujen pääotsikoita tai otsikkokenttien sisältöjä puuttuu, iframen selitteitä puuttuu, virheitä wai-aria -toteutuksessa  ja toistetun sisällön ohitusmahdollisuus lukuselaimella.

Pyrimme korjaamaan puutteet tammikuun 2020 loppuun mennessä.

Kuvien tekstivastineet (alt-tekstit) :

Osassa kuvistamme saattaa puuttua alt-tekstit. Käymme näitä läpi ja korjaamme puuttuvat tekstit mahdollisimman pian.

Rikkinäiset linkit:

Sivullamme saattaa ilmetä rikkinäisiä linkkejä, korjaamme ne mahdollisimman pian. Mikäli huomaat rikkinäisen linkin, ilmoitathan siitä meille.

Puuttuvat H1 otsikot:

Sivuiltamme puuttuu H1-otsikoita. Korjaamme tilanteen mahdollisimman pian.

Asiakirjat (Pdf, Word, Powerpoint, Excel):

Kaikki sivuillamme olevat asiakirjat eivät ole tällä hetkellä saavutettavia. Korjaamme tiedostot saavutettaviksi mahdollisimman pian. Mikäli huomaat puutteen, ilmoitathan siitä meille.

Värikontrasti:

Sivuillamme ei värikontrasti ole kaikissa kohdin  WCAG-standardin mukainen kaikkialle. Korjaamme tilanteen mahdollisimman pian.

Luettavuus:

Sivutsomme pyrkii täyttämään selkeän kielen tunnusmerkit. Tämä ei kaikkialla sivuillamme välttämättä vielä toteudu.

Väliotsikot ja otsikkohierarkian käyttö:

Sivustomme otsikkotasojen käyttöä tarkastetaan ja korjaillaan parhaillaan. Tarkoitus on, että otsikkotasoja käytetään loogisesti ja järjestyksessä. Tämä tarkoittaa sitä, että yläotsikon alla on ensimmäisen tason alaotsikoita, ja näiden alla vain niitä alemman tason otsikoita. Kaikkialla sivuillamme ei vielä hyödynnetä otsikkohierarkiaa ja väliotsikoita asianmukaisesti. Pahoittelemme tilannetta ja pyrimme korjaamaan tämän mahdollisimman pian.

Yhteensopivuus selainten kanssa

Sivusto on suunniteltu yhteensopivaksi seuraavien selainten kanssa:

Internet Explorer (Windows), versio 11
Chrome (Windows, Mac), uusin versio
Firefox (Windows, Mac), uusin versio
Safari (Mac), uusin versio

Tekniikat

Tämän sivuston saavutettavuus riippuu seuraavien tekniikoiden toimivuudesta:

• HTML
  • WAI-ARIA
  • CSS

Arviointimenetelmät

Juvan seurakunta arvioi tämän sivuston saavutettavuuden seuraavilla menetelmillä:

• Itsearviointi: yritys tai organisaatio ovat arvioineet sivuston sisäisesti.
  • Saavutettavuus huomioitu -arviointi 2016, Saavutettavuus huomioitu - leima myönnetty 11/2017.

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme?
Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän sivuston saavutettavuudesta. Voit ottaa meihin yhteyttä seuraavilla tavoilla:

Tavoiteaikamme palautteeseen vastaamisessa on 2 viikko.

Valvontaviranomainen (viralliset reklamaatiot)
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille, sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää.  Jos et ole tyytyväinen vastaukseemme, tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot:

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi

Saavutettavuus seurakunnan Youtube -kanavalle striimattuihin videoihin:

Seurakunnan pääosin jumalanpalveluksista tuottama striimivideomateriaali osoitteessa www.youtube.com/juvansrk ei ole tekstitettyä. Striimivideoiden tekstitys on puutteellinen tai puuttuu. Tekstityksen puuttuminen johtuen riittämättömistä työntekijäresursseista. Tilanne on valitettavasti pysyvä.