Hautajaiset

Kotiseurakunta toivottaa Taivaan isän antamia voimia surun keskellä.

Siunaustilaisuudesta sopiminen

Siunaustilaisuuden ajankohdasta sopiminen käy parhaiten kirkkoherranvirastossa. Virastossa voi asioida maanantaista torstaihin paikan päällä tai puhelimitse (015) 340 980 klo 9-12 tai sähköpostilla: juva.kirkkoherranvirasto(at)evl.fi

Ensisijaisesti siunauksia toimitetaan perjantaisin ja lauantaisin. Myös keskiviikkoisin ja torstaisin on toisinaan järjestetty siunaustilaisuuksia. Siunaukset juvalaisen käytännön mukaan tapahtuvat klo 10, 11.30 ja 13.

Sielunkellot

Perinteisesti vainajan kuolemasta on ilmoitettu kellojen soitolla. Juvalla käytäntöä on kutsuttu kansanomaisesti sielunkelloiksi. Miesvainajasta ilmoitettaessa aloitetaan isolla kellolla ja naisvainajasta ilmoitettaessa pienellä kellolla. Kellot soitetaan yleensä vainajaa tuotaessa seurakunnan säilytystiloihin. Tällöin on voitu pitää myös rukoushetki sairaalan kappelissa omaisten toivomuksesta. Ajankohdasta voidaan sopia joko hautaustoimiston tai kirkkoherranviraston kanssa.

Siunaustilaisuuden ohjelma

Siunaustilaisuus on luonteeltaan jumalanpalvelus. Pääpiirteittäin ohjelma on seuraava:

Alkusoitto
Kukkatervehdykset
Virsi
Johdanto
Psalmi
Rukous
Raamatunteksti
Siunauspuhe
Siunaussanat
Mahdollinen musiikkiesitys
Rukous
Isä meidän rukous
Herran siunaus
Virsi
Kukkalaitteet haetaan pois
Saattomusiikki

Toimitukseen voidaan liittää alkuosaan myös synnintunnustus ja siunauspuheen jälkeen uskontunnustus yhteen ääneen. Saattomusiikin alkaessa kantajat järjestyvät arkun ympärille. Kantajat asettavat lakin päähänsä jo kirkossa.

Siunaustilaisuuden musiikkivalinnoista löydät lisätietoa linkin kautta.

Kuvassa arkku, jonka päällä hiekkaristi

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa