Häät

Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo ja rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus. 1 Kor 13:13

Avioliittoon kuuluttaminen

Avioliittoon kuuluttamisen uusi nimitys on avioliiton esteiden tutkinta.

Avioliiton esteiden tutkinnan hoitaa Kouvolan aluekeskusrekisteri. Esteiden tutkinnan voi laittaa vireille sähköisesti

Jos pyyntö esteiden tutkinnasta ei onnistu sähköisesti, ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon.

Käytäntönä on ollut, että avioliittoon aikovien puolesta rukoillaan jumalanpalveluksessa. Eli kuulutettavan parin nimet luetaan kirkossa. Kuulutukset on ilmoitettu myös kirkollisissa ilmoituksissa Juvan lehdessä sekä seurakunnan kotisivuilla. Asia voidaan hoitaa myös ilman julkisuutta.

Avioliittoon vihkiminen

Vihkiminen toimitetaan yleisimmin meillä Juvalla kirkossa. Kirkon varaus kannattaa hoitaa ajoissa, samalla voi esittää toiveen vihkipapista. Kesälomien vuoksi aina ei toiveita voida tosin toteuttaa.

Viikko, pari ennen hääjuhlaa vihkipari käy papin kanssa läpi vihkikaavan. Silloin valitaan häävirret ja jaetaan tehtäviä. Ystävät, kummit ja vanhemmat voivat lukea hääjuhlan rukouksia. Musiikkitoiveiden kanssa kannattaa olla etukäteen yhteydessä kanttoriin, joka auttaa mielellään ja voi tarvittaessa ehdottaa musiikkeja. On myös muistettava, että hääjuhla kirkossa on luonteeltaan jumalanpalvelus. Musiikkitoiveiden ja mahdollisten sukulaisten ja ystävien esitysten on hyvä olla tämän luonteen mukaisia. Hääjuhlan kaavaan voi tutustua esimerkiksi uuden virsikirjan avulla.

Vihkitoimituksen musiikki

Kirkossa järjestettävän vihkitoimituksen musiikkiin liittyvissä kysymyksissä voi kääntyä suoraan seurakunnan kanttorin puoleen. Lisätietoa ja apua musiikin valintaan löytyy tältä sivultaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus