Juvan kirkko

(015) 340 980 Kirkkoherranvirasto

1500

Kesä-heinäkuu ma-pe 10-18 (Tiekirkko). Elokuussa 1.-11.8. auki ma-pe 10-18 ja 12.8. alkaen tilaisuuksien yhteydessä.
Tarvittaessa kysy ryhmien opastuksia kirkkoherranvirastosta.

Juvan seurakunta on perustettu 1442. Seurakuntamme alue ulottui alun perin Kuopioon ja Siilinjärvelle saakka. Varhaisinta kirkollista toimintaa on havaittu Tuhkalan kylässä, jossa parhaillaan suoritetaan kappelin kaivauksia ja tutkitaan vanhaa kalmistoa.

Ensimmäinen Juvan tunnettu kirkko on sijainnut vanhalla hautausmaalla Savonlinnan tien varrella ja rakennettu 1660-luvulla. Tämän kirkon kohtaloksi muodostui myrsky vuonna 1729. Helluntai-aamuna tuuli puhalsi kirkosta katon. Rakennettiin uusi kirkko, joka on edelleenkin olemassa, mutta siirrettiin Anttolan seurakuntaan 1870. Lisätietoa vanhoista kirkoista tästä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Nykyisen kirkon suunnittelu alkoi vuonna 1829. Silloin jouluaamuna kirkossa levisi huhu, että jumalanpalveluksen aikana kirkko olisi syttynyt palamaan. Syntyi pakokauhu, jonka aikana menehtyi  15 nuorta tungoksessa. Tulipaloa ei ollut. Joku oli pilkallaan huutanut eikä arvannut millaiset seuraukset siitä aiheutuvat.

Tapahtumasta viisastuneena alettiin suunnitella kivikirkkoa. Mallia haettiin Leppävirran seurakunnasta. Kirkon rakentaminen voitiin aloittaa vuonna 1856. Rakennusurakan otti Vehmaan kartanon silloinen omistaja – luutnantti Georg Grotenfelt.

Kirkkoa rakennettaessa Suomessa oli hyvin vaikeat nälkävuodet. Lapsia kuoli paljon. Kirkkoa rakennettiin seitsemän vuoden ajan. Kirkko valmistui vuonna 1863.

Vanhojen kirkkojen alttaritaulut ovat kirkon sivuseinillä. Ne oli lahjoittanut Koikkalan kartanon isäntäväki – Lilliesköld. Nykyisen alttaritaulun on lahjoittanut seurakunnalle piispa Alopaeus. Hänen vaimonsa oli entisen Juvan kirkkoherran tytär. Alttaritaulun on maalannut Alexandra Frosterus-Såltin vuonna 1889.

Kirkon kattokruunut on valmistettu Pietarissa Helsingin yliopiston juhlasalia varten. Kun yliopistossa siirryttiin kaasuvaloihin, nämä kynttiläkruunut myytiin Juvan seurakunnalle. Myöhemmin näistä on valmistettu kopiot yliopiston juhlasaliin.

Kirkon peruskorjaus suoritettiin vuonna 1985. Silloin hankittiin barokkityyliset kuoriurut. Väritys muutettiin alkuperäiseksi. Penkit olivat aikaisemmin vihreitä ja matto punainen, samoin alttarikaide. Myös sisäkatto palautettiin alkuperäiseen asuunsa.

Nykyiset isot, ranskalaisromanttiset urut otettiin käyttöön vuonna 2003. Ne ovat saksalaisen Paschen- urkutehtaan valmistamat.

Juvalla jumalanpalveluksissa käy tavallisina pyhinä noin 70 henkilöä. Jos on vähänkin juhlaa, niin ollaan jo sadan paremmalla puolella. Joka sunnuntai jumalanpalvelus striimataan suorana lähetyksenä seurakunnan omalle YouTube-kanavalle. Kirkossa on myös monia musiikkitilaisuuksia ympärivuoden. Juvalla on vuodesta 2012 lähtien ollut yksi kanttori. Kuoroista mainittakoon Kirkkokuoro, Mieslaulajat ja Kamarikuoro.

Kirkkopihassa on 409 sankarihautaa. Sukuhautoihin on haudattu 9 sankarivainajaa, kentälle on jäänyt n. 10 sankarivainajaa.

Jumalanpalvelukset sunnuntaisin kello 10.00

Juvan kirkko valmistui vuonna 1863. Sitä rakennettiin seitsemän vuoden ajan. Rakennusurakoitsija oli Vehmaan kartanosta Georg Grotenfelt. Aikaisemmat kirkot sijaitsivat vanhalla hautausmaalla valtatie 14 varrella nykyisen terveyskeskuksen lähellä.

Matti Kantanen kuvasi Juvan kirkon lintuperspektiivistä huhtikuussa 2018.

Oheisesta linkistä Matti Kantasen kuvaamaan videoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisää Juvan kirkon vaiheista Kirsi Vertaisen kirjoittamasta teoksesta Juvan kivikirkko. Kirja on ostettavissa Juvan seurakunnan kirkkoherranvirastosta.

Parkkipaikkoja on niin Virastotien kuin Juvantien puolella.

Tiedustelut ja varaukset:

Sydäniskuri Sydäniskuri
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Lastenhoitohuone Lastenhoitohuone
Leikkinurkkaus Leikkinurkkaus
Lähes esteetön tila Lähes esteetön tila
Pysäköinti Pysäköinti
Pysäköintipaikka liikuntaesteisille Pysäköintipaikka liikuntaesteisille
Tilaa vaunuille Tilaa vaunuille
Tilava hissi Tilava hissi
wc wc

su 28.4. klo 10.00

Messu

Messussa saarnaa Antti Kosonen, liturgina Saku Lemmetyinen, kanttorina Kari Haikarainen ja eri tehtävissä Risto Löppönen ja Seniorit.
Musiikissa Juvan Mieslaulajat.
su 5.5. klo 10.00

Sanajumalanpalvelus

Jumalanpalveluksessa liturgina Antti Kosonen, saarnaa Saku Lemmetyinen ja kanttorina Kari Haikarainen. Kolehti kerätään retriittiohjaajien kouluttamiseen sekä monimuotoisen hengellisen elämän ohjaajakoulutusten toteuttamiseen Hiljaisuuden Ystävät ry:n kautta.
to 9.5. klo 10.00

Kello 10 ei jumalanpalvelusta kirkossa

Tänään ei kirkossa vietetä jumalanpalvelusta kello 10.
su 12.5. klo 10.00 -12.00

Sanajumalanpalvelus

Jumalanpalveluksen toimittavat Saku Lemmetyinen ja Ilona Nyman.
Kolehti kerätään mediatyöhön Intiassa Medialähetys Sanansaattajat ry:n kautta.
su 19.5. klo 10.00

Messu

Messussa saarnaa Antti Kosonen, liturgina Sirkka Pylkkänen ja kanttorina Kari Haikarainen. Jumalanpalvelustehtävissä Aarno Ylönen ystävineen.
Kolehti kerätään lasten ja nuorten koulutuksen tukemiseen kriisitilanteissa Kirkon Ulkomaanavun kautta.
su 26.5. klo 10.00

Sanajumalanpalvelus

Jumalanpalveluksen toimittavat Saku Lemmetyinen ja Ilona Nyman.
Kolehti kerätään juutalaistyöhön Suomen Evankelisluterilaisen Kansanlähetyksen kautta.
su 2.6. klo 10.00

Messu

Messu aloittaa Etelä-Savon Kansanlähetyksen kesäpäivät.
Liturgina Antti Kosonen, saarna Matti Manninen, kanttorina Ilona Nyman.
Kolehti kerätään nimikkolähetti Gerson Mgayan työn hyväksi.
Messun jälkeen seurakuntatalolla kirkkokahvit ja päivätilaisuus.
su 9.6. klo 10.00

Messu

Messun liturgina Saku Lemmetyinen, saarnaa Sirkka Pylkkänen ja kanttorina Kari Haikarainen.
Kolehti kerätään diasporatyölle Kreikassa ja Etu-Aasiassa Lähetysyhdistys Kylväjän kautta.