Juva – Pyhän Ristin seurakunta

Seurakunnalla on pitkä historia. Juvalla on oltu Herran palveluksessa jo 580 vuotta ja pitempäänkin, mistä kertoo arkeologi Juha Ruohosen kesällä 2015 Partalan Kuninkaankartanon liepeiltä pellosta löytämä muinaiskoru Juvan risti. Tuo parahiksi juhlavuoden kynnyksellä löytynyt riipus on ajoitettu 1100-1300-luvulle. Juvan seurakunnan historia onkin varsin ekumeeninen: kristinuskon ensivaikutteet ovat todennäköisesti tulleet tänne idästä ortodoksisuuden kirkon taholta, kun Juvan seurakunta perustettiin, tunnustettiin roomalais-katolista uskoa ja viimein reformaation seurauksena olemme evankelis-luterilaisia.

Monien sukupolvien ketjussa on nyt meidän vuoromme olla Herran palveluksessa omalla paikallamme. Seurakunnalla on palkattuja työntekijöitä, mutta seurakunta on siellä missä sen jäsenet ovat. Kristillisyyttä eletään todeksi ennen kaikkea ihan tavallisessa arjessa. Ollaan rohkeasti kristittyjä ja Jeesuksen omia Juvan seurakunnassa, joka on meidän oma.

Juvan seurakunta on perustettu vuonna 1442. Pinta-alaltaan seurakunta oli tuolloin varsin suuri, muun muassa nykyinen Savonlinna ja Kuopio kuuluivat Juvan seurakuntaan. Nykyisin Juvan seurakunnan pinta-ala on noin 1200 neliökilometriä ja jäseniä meillä on noin 5000. Juvan keskustassa jyhkeänä seisova kivikirkko on valmistunut vuonna 1863. Seurakunnan etelä-osassa on Koikkalan kyläkirkko - valmistumisvuosi 1959 ja pitäjän pohjoisosassa Vuorenmaan seurakuntakoti, joka valmistui vuonna 1953. Seurakunnassa on kolme papin virkaa, yksi kanttorin virka, nuorisotyönohjaajan virka ja kaksi diakonian virkaa.

Juvan seurakunta

Postiosoite: