Juoksija kristityn esikuvana

”Tiedättehän, että vaikka juoksukilpailussa kaikki juoksevat, vain yksi saa palkinnon. Juoskaa siis niin, että voitatte sen! Jokainen kilpailija noudattaa lujaa itsekuria, juoksijat saavuttaakseen katoavan seppeleen, me saadaksemme katoamattoman. Minä en siis juokse päämäärättömästi enkä nyrkkeillessäni huido ilmaan. ”(1. Kor. 9: 24-27)

Ensi sunnuntaina uuden testamentin tekstissä Paavali käyttää vertausta, jossa kristityn esikuvana on juoksija. Minusta aika masentava vertaus. Onnistuin viime kesänä noudattamaan omatoimista juoksukouluohjelmaa kännykän avulla viisi viikkoa. Alku tuntui ihan hirveän pahalta, mutta jossain vaiheessa juokseminen oli jo palkitsevaa kun alkoi huomata tuloksia. Sitten kesäloma loppui ja  juokseminen jäi. Oli monia hyviä syitä kuten ajan puute. Nyt en voi aloittaa uudestaan kun kesältä tutut reitit ovat lumen peitossa ja pitäisi tulla kirkolle juoksemaan. En voi tulla, koska en aio juosta julkisesti niin, että muut näkevät. En tiedä mikä siinä nolottaa, mutta niin se vain on; en pääse oman häpeäni yli tässä asiassa.

Onko uskon kanssa sama juttu? Eläisin kyllä kristittynä, jos olisi aikaa, ohjelma jota noudattaa, suosiolliset olosuhteet, selvät reitit tai mitä ikinä. Tai elänkö kristittynä piilossa, koska voi tuntua vähän nololta julkisesti tunnustautua uskovaiseksi. Mitähän muut siitä ajattelisivat?

Itse tarvitsisin kaverin siihen juoksuohjelmaan. Jonkun jonka kanssa jakaa kokemuksia ja jonkun joka tsemppaisi huonona hetkenä. Myös kristittynä tarvitsen kavereita; seurakuntaa, joka jakaa samoja kokemuksia ja tsemppaa eteenpäin kohti yhteistä päämäärää.

Onneksi Jumalamme on armollinen. Päästäkseen Hänen luokseen ei tarvitse olla nopein ja paras, vaan hänen luokseen pääsee yksin armosta. Riittää, että on osallistunut elämään kristittynä Jeesukseen uskoen. Sijoituksella ei ole merkitystä. Vain uskolla Jeesukseen.

Tulevan pyhän evankeliumi teksti loppuu lohdullisesti: ”Minä tahdon maksaa tälle viimeksi tulleelle saman kuin sinulle, ja kai minä saan omallani tehdä mitä haluan? Katsotko sinä karsaasti sitä, että minä olen hyvä? Näin viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi.”  (Matt. 20: 14-16)

Aila Asikainen, Juvan seurakunnan lähetyssihteeri

  • 14.02.2019

14 helmi

Juoksija kristityn esikuvana

”Tiedättehän, että vaikka juoksukilpailussa kaikki juoksevat, vain yksi saa palkinnon. Juoskaa siis niin, että voitatte sen! Jokainen kilpailija noudattaa lujaa itsekuria, juoksijat saavuttaakseen katoavan seppeleen, me saadaksemme katoamattoman. Minä en siis juokse päämäärättömästi enkä nyrkkeillessäni huido ilmaan. ”(1. Kor. 9: 24-27) Lue lisää

14 helmi

Juoksija kristityn esikuvana

”Tiedättehän, että vaikka juoksukilpailussa kaikki juoksevat, vain yksi saa palkinnon. Juoskaa siis niin, että voitatte sen! Jokainen kilpailija noudattaa lujaa itsekuria, juoksijat saavuttaakseen katoavan seppeleen, me saadaksemme katoamattoman. Minä en siis juokse päämäärättömästi enkä nyrkkeillessäni huido ilmaan. ”(1. Kor. 9: 24-27) Lue lisää